Rønnede

​Til kamp mod høj hastighed på Næstved–landevejen

En af de største dræbere i trafikken er høj hastighed, og derfor har Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi i 2017 fokus på at få hastigheden ned på kredsens veje.

I Færdselssikkerhedskommissionens Nationale Handlingsplan er målet frem mod 2020 at nedbringe antallet af dræbte i trafikken til 120 på landsplan, mens antallet af henholdsvis svært og lettere tilskadekomne skal ned på 1.000 hver. Og selvsagt gerne endnu mindre.

– I år vil indsatsen blandt andet kunne ses på særligt seks vejstrækninger her i kredsen. På de her strækninger vil vi være særligt synlige, for vores analyser viser, at det er steder, hvor der bliver kørt alt for hurtigt. Målet med vores indsats er at få gennemsnitshastigheden på strækningerne til at falde – og dermed også få antallet af færdselsuheld ned, siger leder af Færdselsafdelingen, vicepolitiinspektør Erik Mather.

De seks strækninger er:

  • Næstved – Rønnede-landevejen (Næstved kommune)
  • Slagelse – Næstved-landevejen (Sørbymagle) (Slagelse kommune)
  • Nykøbing Falster omfartsvej (Guldborgsund kommune)
  • Præstø Overdrev (Vordingborg kommune)
  • Næstved – Vordingborg-landevej (Vester Egesborg) (Næstved kommune)
  • Sorø – Holbæk-landevejen (Stenlille) (Sorø kommune)

Indsatsen vil blandt andet bestå af hyppige hastighedsmålinger på strækningerne, og så vil analyser af tidspunkterne for hastighedsovertrædelser og færdselsuheld indgå som element i planlægningen af indsatserne. Kredsen vil i samarbejde med kommunerne og Vejdirektoratet sætte særlige færdselstavler for ’Automatisk Fartkontrol’ og ’Fartviser’ op på ovenstående strækninger (se vedhæftede billeder).

– Vi bliver væsentligt mere synlige på de her strækninger, men det betyder selvfølgelig ikke, at man så på alle andre strækninger i kredsen kan køre, som speederfoden lyster. Der vil stadig være omfattende og grundig kontrol – også med hastigheden – på de øvrige veje i kredsen, understreger Erik Mather.

Et andet element i indsatsen er en endnu mere tydelig kommunikation, som skal hjælpe med at forebygge den høje hastighed.

– Vi vil løbende fortælle om resultaterne af indsatsen både i pressemeddelelser og på sociale medier som Twitter og Facebook. Oplysning er også en vigtig del af forebyggelsen, og samlet set er det her en stor indsats, som jeg er sikker på vil give de ønskede resultater, siger Erik Mather.

Man kan downloade den Nationale Færdselsstrategi her (pdf-fil – åbner i nyt vindue)

Kommentarer