Haslev

Red Barnet: Spil og leg kan være nøglen til at engagere mænd i nødhjælp

Mænd er generelt uengagerede i indsamlingsorganisationer og udgør derfor et enormt uforløst potentiale. Red Barnet forsøgte en kampagne baseret på gamification og oplevede en markant tilgang af mænd.

Der er langt mellem mændene blandt frivillige indsamlere og bidragsydere i de danske indsamlingsorganisationer. Mænd udgør normalvis kun 15 til 20 procent af de personer, der responderer på Red Barnets kampagner med målet om at styrke kendskabet og øge antallet af bidragsydere. Og ifølge Mette Grovermann, der er sekretariatschef i indsamlingsorganisationernes brancheorganisation, ISOBRO, gælder tendensen på tværs af branchen.

Det er en velkendt udfordring blandt nødhjælps- og humanitære organisationer, at det er svært at aktivere mænd. Potentialet er enormt, for hvis organisationerne kunne lykkes med at få mændene med i samme grad som kvinderne, er der mange midler at hente, mener Mette Grovermann.

Over dobbelt så mange mænd

Red Barnet gennemførte vinteren over en onlinekampagne, der skulle inddrage flere danskere i deres arbejde. Som noget nyt, forsøgte Red Barnet at lege alvoren ind hovedet på brugerne med en quiz, der testede deres viden om organisationens arbejde. Metoden kendes som gamification, og den viste sig at være gennemslagskraftig.

Vi leder altid efter nye måder at skabe interaktion med flere danskere, og gamification er enormt interessant. Inden kampagnen opsatte vi målet, at 2000 danskere skulle gennemføre quizzen og indsætte deres kontaktoplysninger, som led i en konkurrence. Vi nåede næsten 3000 på meget kort tid, hvilket er markant flere, end vi normalt oplever, siger Anders E. Rasmussen, der er Digital Marketing Manager hos Red Barnet. Han uddyber om en overraskende og særdeles interessant effekt:

De mange ekstra respondenter på denne kampagne kan meget vel være mænd. Andelen af mænd er nemlig øget til hele 35 procent, og den helt store forskel fra tidligere er, at vi har anvendt gamification-quizzen. Noget tyder på, at mændene altså skal leges ind i det godgørende arbejde, og det er enormt interessant, hvis vi har fundet nøglen til at aktivere denne målgruppe, siger Anders E. Rasmussen.

Han bliver bakket op af Mette Grovermann:

Det er super spændende, hvis gamification kan få mere gang i mændene. Især fordi vi ved, at deres givermønster adskiller sig fra kvinders ved at være mere længerevarende og fokuseret på én eller to sager, fortæller hun.

Spil og leg er alvor

Red Barnet har udarbejdet kampagnens quiz i samarbejde med virksomheden Scratcher, der har stor erfaring i at udvikle forskellige spilkampagner. Selv om virksomheden er bygget om spil og leg, ser partner i Scratcher Casper Christiansen gamification som et seriøst markedsføringsredskab, der leverer målbare resultater.

– Gamification er for alvor ved at blive accepteret og anerkendt på lige fod med mere traditionelle markedsføringsværktøjer. Og det skyldes jo, at det virker. Mange store virksomheder – og nu også nødhjælps-organisationer – kan måle effekten af gamification, siger Casper Christiansen, der er partner i Scratcher.

Kommentarer